Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Przedszkole „Troskliwe Misie” realizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z następującymi aktami prawa:
- Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 sierpnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. 2020 poz. 1552).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2019 poz. 322).
- Rozporządzeni Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r., poz. 1635).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku przedszkolnemu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, diagnozowaniu możliwości psychofizycznych, a także czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu. Zasadniczym celem jest wspieranie potencjału rozwojowego dziecka i stwarzanie mu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowiska społecznego.
Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wynika w szczególności z:
- niepełnosprawności;
- niedostosowania społecznego;
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- zaburzeń zachowania lub emocji;
- zaburzeń lękowych (mutyzm wybiórczy);
- szczególnych uzdolnień;
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowej;
- choroby przewlekłej;
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- niepowodzeń edukacyjnych;
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom uczniów i nauczycielom polega na ich wspieraniu w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają nauczyciele-wychowawcy grup oraz specjaliści realizujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.
W Niepublicznym Przedszkolu „TROSKLIWE MISIE” w Gostyni pracują:
• Mirosława Dąbrowska – psycholog, zajmująca się terapią pedagogiczną, realizująca zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, a także rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne.
• Karolina Mańska – fizjoterapeutka, specjalistka z zakresu integracji sensorycznej, a także terapii ręki.
• Barbara Witoszek – fizjoterapeutka, specjalistka z zakresu integracji sensorycznej, NDT Bobath dla dzieci, Zoga Therapy.
• Justyna Studnicka – fizjoterapeutka, specjalistka z zakresu integracji sensorycznej, masażu metodą Shantala oraz terapii ręki,
• Martyna Mrozek – logopeda, tyflopedagog, surdopedagog.
• Nina Szymczak – logopeda, neurologopeda.
• Barbara Górnik – logopeda, neurologopeda, surdologopeda, surdopedagog, specjalista w zakresie wybiórczości pokarmowej, trener TUS, terapeuta Neuroflow.
• Mirella Korzeczek-Stiller – oligofrenopedagog.
• Weronika Ćwiklak – oligofrenopedagog, artterapeuta, specjalista z zakresu pracy z ASD.
• Katarzyna Damasiewicz – terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta biofeedback.
• Marcin Damasiewicz – specjalista mindfulness, terapeuta biofeedback.
W naszej placówce prowadzimy zajęcia z zakresu:
- logopedii
- fizjoterapii
- integracji sensorycznej
- terapii pedagogicznej
- diagnostyki psychologicznej
- oligofrenopedagogiki
- surdologopedii
- TUS
- ASD
- EEG Biofeedback
- Metody Warnkego
- dogoterapii
- metody „małych kroków” w mutyźmie wybiórczym
- pionizacji za pomocą kombinezonów/gorsetów
- rozwoju uzdolnień specjalnych.
Realizujemy kształcenie specjalne dla naszych przedszkolaków oraz WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU (również dla dzieci „z zewnątrz” w miarę wolnych miejsc).
Dzieci z niepełnosprawnościami (autyzm, zespół Aspergera, niepełnosprawność sprzężona), są zwolnione z opłaty czesnego.
Współpracujemy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Mikołowie Poradnia Mikołów oraz Centrum Diagnostyki i Terapii INCORPORE w Katowicach www.centrumincorpore.pl. W filiach INCORPORE działają Publiczne Specjalistyczne Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne wydające opinie wraz ze wskazaniami do pracy dla nauczycieli i rodziców oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego. Poradnie mogą orzekać dzieci niezależnie od miejsca zamieszkania.